

Het project omvat alle uitvoerende werkzaamheden met betrekking tot de reconstructie en uitbreiding van de A9 tussen de knooppunten Holendrecht - Diemen in de regio Amsterdam, waaronder de brug over de Gaasp en de tussenliggende kruisende infrastructuur op de snelweg A9 Gaasperdammerweg en de aanleg van een ongeveer drie kilometer lange landtunnel. De werkzaamheden beginnen na de zomer van 2015 en de tunnel is in 2020 beschikbaar voor verkeer.
De opdracht heeft een totale nominale projectomvang van circa € 700 miljoen, inclusief 20 jaar beheer en onderhoud na beschikbaar komen van de nieuwe infrastructuur. Ballast Nedam, Fluor en Heijmans participeren samen met een aandeel van een derde per partij in de realisatie- en exploitatiefase. Het contract met Rijkswaterstaat is in september 2014 ondertekend.
Het project A9 Gaasperdammerweg is het derde traject van de weguitbreiding Schiphol- Amsterdam-Almere (SAA). Extra rijstroken zorgen ervoor dat de doorstroming verbetert en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot met een circa 3 kilometer lange tunnel voor schonere lucht en minder geluid.