Grootste composiet sluisdeuren ter wereld in Wilhelminakanaal

9 januari 2016

Vandaag zijn de grootste kunststof-composietdeuren ter wereld geplaatst in de nieuwe sluis III van het Wilhelminakanaal in Tilburg. Niet eerder werden sluisdeuren van composiet van deze afmetingen (6,2 bij 12,5 meter) geplaatst.

De puntdeuren kunnen een verschil in waterstand van maar liefst 7,90 meter keren. Heijmans verbreedt samen met Boskalis het Wilhelminakanaal in opdracht van Rijkswaterstaat.

IMG_6946.JPG

De sluisdeuren hebben een afmeting van 6,2 bij 12,5 meter en wegen 32.000 kg per stuk.

Langere levensduur

Composiet is een vezelsterke kunststof, die sterk, licht en onderhoudsarm is. Een belangrijk duurzaam voordeel is dat de sluisdeuren een twee- tot driemaal langere levensduur hebben dan conventionele deuren van hout of staal, omdat composiet niet vergaat. Daarnaast is er veel minder slijtage op de draaipunten van de deuren, doordat de deuren een zelfde soortelijk gewicht hebben als water.

Waterinnovatieprijs

In 2014 hebben de composiet sluisdeuren de Waterinnovatieprijs gewonnen. De Unie van Waterschappen (initiator van deze prijs) noemde de composietdeuren een ‘krachtige en doelmatige innovatie’. Het juryrapport roemde daarbij de hoge kwaliteit van het product, dat daarnaast duurzaam is en kostenbewust. Bovendien hebben de composietdeuren volgens het rapport als voordeel dat het op brede schaal kan worden toegepast. ‘Door de grootte en de daarmee gepaard gaande kennisopbouw, heeft het potentie voor export.’

IMG_6949.JPG

Samenwerking

De keuze voor composiet voor de sluisdeuren is een gezamenlijk initiatief van de provincie Noord-Brabant, Rijkswaterstaat, Heijmans en Boskalis. De sluisdeuren zijn geproduceerd door het Nederlandse bedrijf FiberCore Europe, constructiebedrijf Hillebrand zorgt voor de montage. In oktober vorig jaar werden in sluis III al de kleinere sluisdeuren geplaatst van 5 meter bij 6,2 meter.

Verbreding Wilhelminakanaal

Het Wilhelminakanaal bij Tilburg wordt breder en dieper gemaakt. Ook worden huidige sluizen II en III vervangen door één nieuwe sluis, nieuwe damwanden geplaatst en natuurvriendelijke oevers aangelegd. Verder komt er een zwaaikom waar schepen kunnen keren. Rijkswaterstaat werkt zo samen met gemeente Tilburg, provincie Noord-Brabant en Heijmans/Boskalis aan een beter bevaarbaar Wilhelminakanaal. Een breder en dieper kanaal leidt tot een duurzamer en beter bereikbaar Brabant over water. Na de verbreding kunnen grotere schepen (klasse IV-schepen) sneller door het Wilhelminakanaal in Tilburg varen. Dit betekent minder vrachtverkeer op de weg, minder files en minder uitstoot van CO₂ en fijnstof. De verruiming van het kanaal schept ook kansen voor de Brabantse economie. Veel bedrijven maken voor de aan- en afvoer van goederen steeds vaker gebruik van de Brabantse kanalen.

Timelapse
Timelapse
Timelapse Inhangen sluisdeur