Eerste trein over nieuwe spoorbrug Den Bosch

20 januari 2014

Vandaag, maandag 20 januari is om iets over 05:00 uur de eerste trein over de nieuwe enkelsporige Diezebrug gepasseerd. De enkelsporige brug is de laatste brug die door Heijmans is gebouwd in het kader van de capaciteitsuitbreiding van het spoor in ’s-Hertogenbosch.

Nadat in april 2013 de fly-over al was opengesteld en in juli 2013 de dubbelsporige Diezebrug, is sinds de zomer gewerkt aan de bouw van de laatste brug over de Dieze en de Veemarktweg. Op 5 december is deze brug overgedragen aan opdrachtgever ProRail waarna aannemer Strukton de sporen, treinbeveiliging en bovenleiding heeft aangelegd.

Heijmans werkt tot april nog aan de afbouw van de bruggen. Zo wordt onder andere het laatste deel van de gouden aluminium netkous aangebracht op de brugdekken en worden de landhoofden afwerkt met speciale voorzetwanden en cortenstaal. De tussensteunpunten worden nog bekleed met persroosters.

Spoorbrug Den Bosch.jpg

Project ‘Sporen in Den Bosch’
Met het project ‘Sporen in Den Bosch’ worden de sporen in en rond ’s-Hertogenbosch en het centraal station geschikt gemaakt voor meer treinen. Aan de noordzijde van het station van ’s-Hertogenbosch komt een ongelijkvloerse kruising, zodat de treinen vanuit Utrecht en Nijmegen richting ’s-Hertogenbosch elkaar ongehinderd kunnen kruisen. Daarnaast wordt de spoorkruising ter plaatse van de Dieze uitgebreid van 2 naar 4 sporen. Sporen in Den Bosch was eerder dit jaar genomineerd in de categorie ‘uitvoering’ voor de 18e Betonprijs. De nominatiebrochure omschrijft dat het project Sporen in Den Bosch op uiterst efficiënte en innovatieve wijze knelpunten in het treinverkeer heeft opgelost.

Den Bosch
Den Bosch
Den Bosch Vernieuwing van het spoor