Dwars door asfalt heen kijken

 

10 december 2019

Specialisten van de afdeling Geofysica vervullen een belangrijke rol bij het project A1 Apeldoorn - Azelo. Zij brengen onder andere oude asfaltlagen en funderingen in beeld. Het resultaat: cruciaal inzicht plus besparing van tijd en geld.

Op de parkeerplaats van het projectkantoor in Deventer bevestigt projectadviseur Hubert van der Linden een stalen frame aan de voorzijde van zijn bus. Hieraan hangt een 3D-radar, die bestaat uit een twee meter brede balk met 21 geïntegreerde antennes en een gps-tracker. Ook monteert Hubert een metalen ring aan de zijkant van een van de voorwielen. Deze meet het aantal omwentelingen en daarmee de gereden afstand.

Strook voor strook

Na de installatie van de 3D-radar op de voorkant van zijn bus, neemt Hubert plaats op de bestuurderstoel. Voordat hij vertrekt verbindt hij zijn laptop die voor zich op een plateautje staat, met het radarmeetsysteem en de computer achter in de bus. Even later rijdt hij met vijftig kilometer per uur over het viaduct bij Bathmen halverwege de A1 Apeldoorn-Azelo. Tweehonderd meter verderop stopt hij, keert om en rijdt met dezelfde snelheid terug. Dit proces herhaalt hij net zolang tot het hele brugdek digitaal in beeld is gebracht.

Geofysisch onderzoek

“Met dit vakdekkend geofysisch onderzoek bieden we snel inzicht in de opbouw van het oude wegdek”, zegt Hubert. “Dit bespaart tijd en geld omdat we de ondergrond niet verstoren. Zo scan ik soepel rijdend in het verkeer met de 3D-radar de complete wegbreedte van het kunstwerk in en kijk tot een halve meter door de asfaltlaag heen. Hierdoor maakt het systeem over de volledige breedte precies de verschillende lagen als asfalt, fundering en de betonhoogte van het viaduct inzichtelijk."

"Later op het kantoor zet ik de verzamelde data met een speciaal softwareprogramma om naar beeld. Dit computerontwerp gebruikt ons asfalteringsteam vervolgens om de nieuwe deklaag op juiste dikte én hellingsgraad aan te brengen. Snel, effectief en met zo min mogelijk overlast voor de omgeving.”

Digitaal frezen

Een halve kilometer vóór het kunstwerk schraapt een grote freesmachine het oude wegdek af. Dankzij het precieze meetwerk van de deklaagdikte door de 3D-radar, gebeurt dit digitaal op de centimeter nauwkeurig. Niet te veel, niet te weinig en super strak. De frezers gebruiken hiervoor gps plus het geometrisch-model dat de professionals van Geofysica hebben samengesteld.

Volgens Hubert van der Linden heeft de 3D-radar nóg een meerwaarde bij de A1. “In boorkernen van de zijkanten van de snelweg zagen we een andere type fundering dan de gebruikelijke met daarop een mogelijk afwijkende verhardingsopbouw. Vandaar dat we de zijkanten van de verharding met de 3D-radar hebben gescand. Het bleek dat de snelweg in het verleden ruim een meter is verbreed wat niet bekend was. Met deze informatie hebben we de uitvoeringswerkzaamheden aangepast en verfijnd.”

Buggy

Omdat de projectadviseur op het viaduct bij Bathmen op specifieke plekken nog dieper in het wegdek en de ondergrond wil kijken, tilt hij een buggy uit de bus. Onderaan hangt een vierkante doos, de grondradar. “Hiermee traceer ik tot drie meter diep in de bodem kabels en leidingen, vreemde objecten, holle ruimten en verstoringen.

Voor de wanden van kunstwerken gebruik ik weer een handige hand held grondradar, waarmee ik wapening en leidingen in beton opzoek. Alle digitale gegevens zet ik in het Geografisch Informatie Systeem (GIS), zodat deze voor alle collega’s binnen Heijmans beschikbaar zijn. Super handig voor andere Heijmans-projecten.”