Minder overlast van duurzame bouwplaats

Milieuvriendelijk en minder hinder bovendien

17 april 2020

Een van de ambities van Heijmans is om in 2023 volledig CO2-neutraal te bouwen. Niet alleen goed voor het klimaat, het levert ook betere werkplekken op voor medewerkers én minder overlast voor de omgeving. “Een elektrische minigraver is zuiniger, veiliger, stiller en je ruikt ‘m niet.”

“Duurzaamheid is nog niet erg vaak een doorslaggevende factor in aanbestedingen, toch zie ik dat er steeds meer belang aan wordt gehecht”, begint Jan Heijmans, bedrijfsleider Infra regio Zuid. Met een brede werkgroep volgt hij duurzame ontwikkelingen op de voet, omdat hij - linksom of rechtsom - duurzaamheid op de bouwplaats naar een hoger plan wil tillen.

“Niet alleen omdat opdrachtgevers dat vaker eisen, ook omdat het betere werkplekken voor de collega’s oplevert. Onze nieuwe duurzame bouwketen zijn goed geïsoleerd, hebben dubbelglas, ledverlichting en er liggen zonnepanelen op het dak. Dat kan een gemiddelde besparing - over een periode van bijna vier maanden - van 89 procent opleveren. En even belangrijk: mensen werken er plezieriger. De keet was altijd een tochtige plek, nu kun je er net zo fijn werken als op een modern kantoor met een aangenaam verblijfsklimaat.”

Duurzame bouwplaats Heijmans infra Veenendaal overleg keet .jpg

Uitvoerder Bert van Santvoort en werkvoorbereider Paul van der Sluis overleggen over de werkzaamheden in de duurzame bouwkeet.

Minder geluid

Behalve de keet wordt ook de bouwplaats steeds duurzamer. Zo gebruikt het team infracollega’s op een project in Veenendaal een elektrische minigraver. Dit levert – bij opladen met stroom – een besparing op van 1.308 kg CO2 op dit project, vertelt projectleider Erik Last. “Daarbij is die machine heel stil, waar je voorheen een monotone brom hoorde. Dat is veiliger, want de man achter de machine en de grondwerker die erbij staat, kunnen elkaar goed verstaan. Voor de omgeving is het ook veel fijner: er is geen geluidsoverlast en je ruikt ‘m niet.”

Duurzaam gedrag

Op het project zijn meer duurzame oplossingen gevonden, waar de omgeving erg blij mee is. Erik: “Meteen bij de inschrijving keken we naar mogelijkheden zo duurzaam mogelijk te werken. Dan kijk je niet alleen naar technische oplossingen, ook naar gedrag. Zo dachten we bijvoorbeeld goed na over de transporten. We reden de grond die vrijkwam bij het afgraven niet naar een tussendepot, maar brachten dit direct naar een ander project. Scheelt uitstoot en geeft minder overlast voor de omgeving.”

Ook het grote materieel waar het team op dit project mee werkt, hindert de omgeving amper. Omdat er nog geen elektrische varianten beschikbaar zijn, werken de overige voertuigen op HVO100. “Dat is biodiesel van honderd procent hergebruikte plantaardige olie en heeft een uitstootreductie van 89 procent CO2 ten opzichte van gewone diesel”, legt Erik uit. “De machines werken precies even krachtig, maar er is minder geuroverlast.”

Meer uitleggen

Duurzame bouwplaats Heijmans infra Veenendaal bamboe borden 2.jpg

Alle duurzaamheidsmaatregelen op dit project – van digitale bewonersberichten tot zonnepanelen op het dak van de keet en van bamboe verkeersborden tot wegmarkering die honderd procent biobased is in plaats van chemisch – leveren bij elkaar een reductie op van 50.128 kg CO2 in de tweeëneenhalve maand dat het project duurt. Dat is ongeveer evenveel als de jaaruitstoot van veertig Nederlandse huishoudens. “Daarvoor hebben we wel alles toegepast wat er bij de start van het project mogelijk was. Bij ieder project zal dat anders zijn, de ontwikkelingen gaan immers razendsnel. Die houden we dus goed in de gaten”, vertelt Erik.

Hij ziet dat opdrachtgevers niet altijd op de hoogte zijn van mogelijke duurzaamheidsmaatregelen op wegenbouwprojecten. Daarom plant hij tijd in voor extra uitleg. “Ik krijg veel vragen over de innovaties. Dan moeten we de producten laten zien en onderbouwen of het echt werkt. Dat doen we graag, maar soms is het best lastig. Als mensen al dertig jaar op een bepaalde manier werken, vinden ze het moeilijk om het ineens anders aan te pakken.”

Op de bouwplaats wordt biodiesel van honderd procent hergebruikte plantaardige olie gebruikt. Afstudeerders Herman Voorwinden en Arnoud Kemp showen de bamboe borden.

Start-ups volgen

Het informeren van opdrachtgevers over duurzame mogelijkheden is inderdaad erg belangrijk merkt ook Jan Heijmans. “We monitoren continu welk elektrisch materieel er te huur en te koop is, zodat we kunnen inschrijven op opdrachten met die kennis op zak. Winnen we dan een aanbesteding, dan kunnen we dat materieel aanschaffen of huren. Het vinden van duurzaam groot materieel is lastig. Daarom praten we nu met een start-up die al heel ver is in het elektrificeren van groot materieel. En zo blijven we op zoek naar nieuwe partijen en innovaties, zodat de duurzame bouwplaats hopelijk snel de standaard is. Want daar hebben alle partijen – van onze werknemers tot omwonenden – baat bij.”