Datacenters zitten tussen oren

6 maart 2014

Niets zo vervelend als aan de kassa staan en de pinautomaat werkt niet. Of even je mail checken, maar internet ligt eruit. Dringend moeten bellen, maar je krijgt geen kiestoon. Informatieborden boven de snelweg die uitvallen. Midden in een computergame de score kwijtraken. Als maatschappij zijn we zonder het te beseffen enorm afhankelijk geworden van online diensten. Internet lijkt tegenwoordig bijna een eerste levensbehoefte. Een storing in een datacenter heeft dan ook grote gevolgen voor onze economie.

Vak apart

Dat maakt het runnen van datacenters een vak apart. Banken, softwarebedrijven en overheden wereldwijd zijn ervan afhankelijk. Zij stellen extreme eisen aan de betrouwbaarheid van 'hun' datacenter en dat wordt doorvertaald naar extreme eisen aan de technici van Heijmans die deze datacenters bouwen en onderhouden. Wie in een datacenter rondloopt, zou dat niet zeggen. Je ziet rij na rij met rekken vol glimmende computers in smetteloze, gekoelde zalen. Zonder slofjes aan je voeten mag je daar niet binnen. En eens in de zoveel tijd gaat een poetsploeg gewapend met tandenborstels de koelribben van de noodstroomaggregaten van stof ontdoen.

Het deed dan ook pijn toen een klant van ons een paar maanden geleden bij de opleveringscontrole een vloertegel optilde en aan de achterkant een tijdelijke sticker aantrof. Tot op de dag van vandaag horen we het verwijt dat we 'bouwafval' hebben achtergelaten. Dat is tekenend voor de hoge kwaliteit en de nauwkeurigheid van werken die eigenaars van datacenters van ons verwachten. Nul opleverpunten is de norm. De klant wil 100% beschikbaarheid en 100% betrouwbaarheid. Dat geldt zowel voor de stroomvoorziening, voor de 'internet connectivity', voor de koeling, als voor de beveiliging. Daar komt nog eens bij dat de uitvoering zonder (bijna) ongevallen moet plaatsvinden.

Industriële mindset

Geen risico's nemen, is dan ook het motto. Eigen initiatief wordt niet op prijs gesteld, daar zijn de belangen simpelweg te groot voor. Even een loshangend kabeltje wegwerken is 'not done', daar vraag je eerst een werkvergunning voor aan. Want als je onverhoopt iets beschadigt of verkeerd aansluit, heb je een groot probleem. Dat is namelijk meteen merkbaar in het primaire proces van onze klant. Valt in een kantoorgebouw even het licht uit, dan wordt dat wel opgemerkt, maar kan er gewoon worden doorgewerkt. Een stroomuitval van 30 milliseconden in een datacenter kan echter leiden tot twee dagen werk om de boel weer op te starten en alle databases opnieuw te indexeren!

Daarom installeren we apparatuur die de stroomvoorziening bij een storing bliksemsnel overneemt. Soms gaat het daarbij om gigantische vermogens van meerdere Megawatts ineens. Heijmans zorgt ervoor dat alle installaties zo geëngineerd en onderhouden zijn dat ze het doen als het erop aankomt. En dat ze kunnen worden aangepast of gerepareerd zonder 'de spanning eraf te halen'. Zodra de stekker bij wijze van spreken eenmaal in het stopcontact zit, gaat hij er niet meer uit. Je moet er dus continu aan denken dat je iets maakt dat goed is. En er rekening mee houden dat je aanpassingen kunt doen zonder dat het uit hoeft. Dat betekent een industriële 'mindset'; een geheel andere mentaliteit dan we gewend zijn. De uitdaging is om dat tussen de oren van de medewerkers te krijgen.

Hoe belangrijk dat is? Heel belangrijk. Vertrouwen is in dit segment namelijk alles. Een beperkt aantal mensen van Facilities houdt soms meerdere datacenters in de lucht. Die zien ons liever niet rommelen aan hun werkende installaties. Maar ze geven ons wel de sleutels, in het vertrouwen dat wij weten waar we mee bezig zijn en geen dingen doen die we niet hebben afgesproken. Wij kunnen als Heijmans hiervoor dan ook uitsluitend mensen inschakelen die de industriële mindset begrijpen en zich strikt aan de werkvergunning houden. Want je kunt de consequenties niet overzien, als je iets doet wat niet in die vergunning staat. Als je wat beschadigt, heb je een groot probleem. Impulsief gedrag, denken 'dat kan wel even', mag dus beslist niet. Maar met goede ideeën komen en met elkaar brainstormen over hoe we iets het beste zouden kunnen aanpakken: jazeker. Samen met de klant. Want die weet wel waarom hij zo goed draait en een performance haalt van 100%. Dag in dag uit. Jaar in jaar uit.

Mentaliteit

Dat moet je snappen. Op een storing staan voor Heijmans forse sancties. Werkt bijvoorbeeld de koeling niet, omdat wij niet volgens werkplan hebben gewerkt, dan kost dat duizenden euro's per dagdeel. Maar je moet ook begrijpen dat het de opdrachtgever niet gaat om dat geld. Het gaat erom dat hij personen in huis haalt die doen wat er gevraagd wordt, zodat hij ze met een gerust hart de sleutel kan meegeven. Niet iedereen heeft dat in zich. We zijn als Heijmans dan ook specifiek voor deze markt op zoek naar mensen die hun vak verstaan, daar trots op zijn en geen 8-17 mentaliteit hebben; mensen die zich verantwoordelijkheid voelen voor wat ze bij een klant presteren en daarin soms zelfs zo ver gaan dat ze er buikpijn van krijgen als iets niet precies loopt zoals het moet. Heijmans opereert in de markt voor datacenters dan ook niet als de grote aannemer die wel even de klus komt klaren. We zijn de contractor die wil leren van wat de klant al weet en doet en daarin zijn eigen kennis inbrengt om gezamenlijk een project te doen. Dat is een kwestie van mentaliteit!