Composiet sluisdeur wint Waterinnovatieprijs

3 december 2014

De grootste composiet sluisdeuren ter wereld in het Wilhelminakanaal in Tilburg hebben de Waterinnovatieprijs 2014 gewonnen in de categorie ‘Droge Voeten’. De Unie van Waterschappen reikt elk jaar de Waterinnovatieprijs uit aan innovatieve projecten die toepasbaar zijn binnen de taken van de waterschappen. Uit 135 inzendingen zijn door een jury onder leiding van Annemieke Nijhof van Tauw Group vier winnaars uitgeroepen in de categorieën Droge voeten, Schoon water, Voldoende water en Ruimte voor innovatie.

Juryoordeel

De jury oordeelde over de composiet sluisdeur: “Dit is een krachtige en doelmatige innovatie. Het is een duidelijke opschaling van een techniek in opkomst. Het innovatieve karakter zit met name in de toepassing van vezelversterkte kunststof in waterbeheer. De kwaliteit van het product is hoog, het is duurzaam en kostenbewust. Door de plaatsing van een vijzelturbine ontstaat een win-win situatie. Het product kan daarnaast op brede schaal worden toegepast. Door de grootte en de daarmee gepaard gaande kennisopbouw heeft het potentie voor export.”

Composiet sluisdeuren

De nieuwe sluis III van het Wilhelminakanaal in Tilburg wordt medio 2015 voorzien van de grootste sluisdeuren van composiet ter wereld. De deuren zijn 13 meter hoog en 10,5 meter breed. Ze worden gerealiseerd met behulp van Fiber Reinforced Polymers (FRP). Deze vezelversterkte kunststof is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf FiberCore Europe. Het materiaal heeft veel voordelen ten opzichte van traditionele materialen als hout, staal en beton. 

Composiet-Sluisdeur.jpg

De sluisdeuren van composiet zijn ultralicht, sterk, veilig, duurzaam, onderhoudsvrij en milieuvriendelijk.

De sluisdeuren zijn zeer vormvast en kunnen niet roesten of rotten, omdat FRP ongevoelig is voor corrosie. De deuren zijn sterker dan staal, hout of beton en onbrandbaar. Dat betekent dat ze veel veiliger zijn. De totale levenscyclus van een composiet sluisdeur is langer dan honderd jaar. Dat scheelt enorm in onderhoudskosten. Daarnaast zijn de composiet sluisdeuren volledig geprefabriceerd waardoor een hoge kwaliteit en snelle bouw gegarandeerd is. Het is een belangrijk nieuw constructiemateriaal voor de infrastructuur met een zeer gunstige EMVI-score.

Wilhelminakanaal Tilburg

De sluisdeuren zijn onderdeel van de verbredingen en verdieping van het Wilhelminakanaalin Tilburg over een lengte van 5 kilometer. Dit is nodig voor de toekomstige uitbreiding van de binnenvaart. Na de verbreding van de sluizen kunnen klasse IV-schepen door het Wilhelminakanaal varen. Naast de huidige sluis III wordt een nieuwe sluis gebouwd. Ook komt er een zwaaikom, waar schepen kunnen keren. Hiermee willen de provincie Noord-Brabant, Gemeente Tilburg en Rijkswaterstaat een betere bereikbaarheid over het water en meer economische kansen voor Tilburg realiseren. Heijmans voert samen met Boskalis de werkzaamheden uit. FiberCore Europe ontwerpt en realiseert in totaal acht composiet sluisdeuren in het project. Aansluitend zal constructiebedrijf Hillebrand de sluisdeuren afbouwen en installeren.

Luchtfoto_wilhelminakanaal_RWS.jpg

Luchtfoto van de werkzaamheden aan het Wilhelminakanaal eerder dit jaar

Prijs

FiberCore wordt komende maanden begeleidt door een innovatiemakelaar om deze technologie verder te helpen. Het begeleidingstraject ter waarde van €15.000 euro wordt aangeboden door de Unie van Waterschappen, STOWA, de Topsector Water en het Valorisatieprogramma Deltatechnologie en Water.