'Down under in de Dive Under' Lunetten

23 juni 2014

Barry de Gier, hoofduitvoerder van Heijmans, leidde zaterdag met 5 Heijmans collega’s en medewerkers van ProRail buurtbewoners rond door Dive Under A, één van de twee onderdoorgangen waar het spoor tussen Utrecht en Den Bosch de sporen tussen Utrecht en Arnhem kruist. Dive Under A wordt momenteel opgeleverd aan ProRail en dit was dus dé gelegenheid voor de bewoners om een bezoek te brengen aan dit mooie project. De Dive Unders maken deel uit van de spoorverdubbeling tussen Utrecht Lunetten en Houten, als onderdeel van het programma Randstadspoor van ProRail.

Vijf vragen aan Barry:

1. Hoe groot was de belangstelling voor de rondleiding?

“Het was gezellig druk. Er zijn zo'n 170 mensen zijn komen kijken en ik heb zelf een hoop buurtbewoners gesproken. De meesten kwamen voor het eerst kijken. Een enkeling was vorig jaar zomer ook al geweest. Toen hebben we Dive Under B voltooid en een open dag gehouden, wat een groot succes was.”

2. Wat kregen de bezoekers te zien?

“We zijn met zijn allen door heel de Dive Under gelopen. We hebben ze laten zien hoe zo'n spooronderdoorgang eruit komt te zien en welke installaties we in de Dive Under hebben gemaakt. Normaal krijgen buurtbewoners zoiets nooit te zien. Ze wonen wel vlakbij, maar het grootste deel van ons werk speelde zich onder de grond af. Ze waren benieuwd wat wij daar allemaal uitvoerden.”

3. Wat hebben ze daar uiteindelijk van geleerd?

“Ik heb uitgelegd dat De Dive Under bestaat uit wanden die in de grond zijn gemaakt, de zogeheten diepwanden. Die techniek wordt in Nederland niet zo vaak toegepast. We hebben daarmee een bouwkuip gemaakt, er onderwaterbeton in gestort en daar een waterdichte vloer in gemaakt waar de trein op komt te rijden. De mensen waren erg geïnteresseerd en vroegen honderduit over technische details. Maar ze stelden ook algemene vragen, bijvoorbeeld: waarom zit er licht in de tunnel? Dat zit er voor de veiligheid; als er iets gebeurt, kunnen de treinreizigers ontsnappen via een permanent verlicht evacuatiepad.”

4. Is het werk nu voltooid?

“Ja. We hebben het woensdag 18 juni opgeleverd, twee weken eerder dan gepland. Dat hebben we te danken aan het zachte winterweer dit jaar. In totaal hebben we er 2,5 jaar over gedaan. We hebben de Dive Unders namelijk in twee fasen gebouwd: eerst een deel tot aan het bestaande spoor. Dat is toen omgelegd en daarna hebben we de tweede helft gemaakt.”

5. Wat heeft de buurt uiteindelijk gemerkt van de bouw?

“We hebben gewerkt in een vrij dichtbevolkt gebied. Mensen wonen vlak bij het spoor en zijn gewend aan treinen, maar niet aan bouwwerkzaamheden. Daar hebben we dan ook zo veel mogelijk rekening mee gehouden, bijvoorbeeld als het gaat om geluid en de tijdstippen van betonleveringen. Mensen zagen wel steeds transporten langs komen, maar hebben ze daar weinig last van gehad. Dat werd ons tijdens de open dag bevestigd en daar ben ik best wel trots op.”

Vleugel Utrecht 4.jpg

Barry de Gier geeft toelichting aan de buurtbewoners over Dive Under A