Backstage bij grootste binnenvaartsluis van Nederland

17 mei 2017

Samen met het Luxemburgse baggerbedrijf Jan de Nul en de Belgische bouwer BESIX werken we aan de uitbreiding van de Prinses Beatrixsluis in Nieuwegein. Het rijksmonument uit 1938 krijgt een derde sluiskolk en tevens wordt het Lekkanaal ter hoogte van Nieuwegein verbreed. Aanstaande zaterdag tijdens de Dag van de Bouw opent het gigantische bouwterrein zijn deuren. Projectleider Mark van den Hurk heeft voor deze speciale gelegenheid een wandelroute uitgezet langs de zes belangrijkste onderdelen van het project.

1 - Locatie ‘Primaire waterkering’. Dijkverhoging en verbreding Lekkanaal

“Hier bouwen we de nieuwe dijk. Hij is zo goed als af en we zijn hem nu aan het afwerken met klei en grond. Als bezoekers straks op de nieuwe dijk staan, zien ze de oude dijk nog liggen. Je kijkt dan als het ware op de bodem van het nieuwe stuk Lekkanaal. Tot ongeveer eind augustus moet de nieuwe dijk inklinken, vervolgens leveren we de dijk op aan het waterschap en dan graven we de oude dijk weg.”

2 - Locatie ‘Voor de sluishuisjes’. Graven van diepwanden voor aanleg sluiswanden derde kolk

“In de opvallende witte sluishuisjes woonden vroeger de sluiswachters. Dit najaar bouwen we ze om tot de nieuwe bedieningsruimte van de sluis. Op deze locatie zien bezoekers ook hoe we de nieuwe sluiswanden maken. We gebruiken hiervoor het diepwand-principe. Simpel gezegd, we graven twee hele diepe sleuven waar we beton in storten en ijzeren bewapening in afhangen. Uiteindelijk graven we het zand tussen beide wanden weg en voilà: de derde sluiskolk is een feit.”

17185-35.jpg

3 – Locatie ‘Bouwkuip van het binnenhoofd’. Bouw van het binnenhoofd en de rolsluisdeuren

“We hebben een binnen- en een buitenhoofd, simpel gezegd: de voor- en achterzijde van de sluis. Hier plaatsen we straks de enorme rolsluisdeuren in. We maakten voor de bezoekers van de Dag van de Bouw een uitzichtpunt op de plek waar het nieuwe binnenhoofd komt. Wat hier direct in het oog springt is de grote damwandconstructie. Hier graven we het zand weg en storten het beton voor het binnenhoofd. De stalen sluisdeuren worden op dit moment in China gebouwd en gaan ergens volgend jaar per schip op transport naar Nederland. De drijvende sluisdeuren varen ze dan letterlijk op hun plek. Elk sluishoofd is voorzien van twee sluisdeuren. Als je aan beide zijden de buitenste deuren gebruikt, creëer je de maximale schutlengte. Dat noemen we ook wel schutten XL.”

4 – Locatie ‘Brug en onderdoorgang’. IJskar en optie voor lange route (+10 minuten)

“Voor het lokale verkeer uit onder andere Vreeswijk is een nieuwe brug gebouwd. Ik vermoed dat voornamelijk fietsers gebruik maken van deze nieuwe brug. De tunnel ligt er sinds vier weken. Met deze onderdoorgang ontsluiten we de nieuwe wachtsteiger en doorgaande fietsroute langs het lekkanaal.”

“Mensen lopen hier als het ware over de bodem van het nieuwe stuk Lekkanaal.”

5 – Locatie ‘Langs Lekkanaal’. Verbreding Lekkanaal: zicht op ‘waterbak’, natuur en algemene informatie

“Hier zien bezoekers de oude kademuur en de overblijfselen van de liniedijk, onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Mensen lopen hier als het ware over de bodem van het nieuwe stuk Lekkanaal. We zijn al begonnen met de eerste meters van de nieuwe kademuur. Tevens schuiven we hier de gehele Nieuwe Holland Waterlinie een stukje landinwaarts. Dit is inclusief drie kazematten, een sluisje en dus de liniedijk.”

6 - Locatie ‘Kazemat Schalkwijkse Wetering’. Verplaatsen 1600 ton zware kazemat

“Bezoekers zien hier met welke techniek we een 1,6 miljoen kilo zware kazemat 80 meter landinwaarts verplaatsen. Het is de tweede kazemat die moet wijken voor de derde sluiskolk. Het gaat in totaal om drie kazematten (Vreeswijk-Oost, Schalkwijkse Wetering, Houtense Wetering). In februari is de kazemat Vreeswijk-Oost, van 1,2 miljoen kilo, al verplaatst. Het verschuiven van de Kazemat Schalkwijkse Wetering staat nu gepland voor 23 mei.”

17185-59.jpg

Klik hier, hier en hier voor meer informatie. 

Video
Video
Video