Slimme datatechnologie
Op het gebied van technische ontwikkeling, blijft het techniekteam up-to-date door korte lijntjes met de software engineers in Rosmalen en de systeemleveranciers, vertelt John. “Installaties worden steeds slimmer en er wordt steeds meer data aan elkaar gekoppeld. Onze software-engineers zijn continu bezig met de laatste ontwikkelingen. En regelmatig zitten onze systeemleveranciers – ik noem ze liever partners – met ons bij opdrachtgevers aan tafel om te laten zien wat er mogelijk is.”

"Installaties worden steeds slimmer en er wordt steeds meer data aan elkaar gekoppeld", vertelt Henry.
In Eindhoven werkt Henry momenteel aan een pilot met slimme datatechnologie. “Op de Kennedylaan plaatsen we camera’s die verkeerrichtingen en geluid monitoren. De data visualiseren we en stellen we ter beschikking aan de gemeente. Zij kunnen die input gebruiken om te bepalen of ze de configuratie van het kruispunt willen aanpassen, voor een betere veiligheid en doorstroming.
Alle verkeersregelautomaatkasten op straat die we nu vervangen, bevatten hardware die geschikt is voor slimme stoplichten oftewel intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI's). Zo kun je in de toekomst het systeem uitbreiden met camera’s, microfoons en sensoren. Daarmee zijn verschillende toepassingen mogelijk.”

Minder uitstoot
Dat zijn er een heleboel, vertelt Henry: "Wegbeheerders kunnen via iVRI’s verkeersstromen optimaliseren. Dankzij de real time-informatie die ze oppikken van navigatie-apps van de verkeersdeelnemers, is bijvoorbeeld de verkeersveiligheid te verbeteren. Als automobilist kun je bijvoorbeeld een waarschuwing krijgen als een fietser van links nadert."
Je kunt als gemeente ook doelen op het gebied van duurzaamheid realiseren, legt Henry uit "Stoplichten zorgen voor onnodige vertraging voor bijvoorbeeld vrachtwagens. Als zij moeten remmen en opnieuw optrekken, veroorzaakt dat extra CO2-uitstoot. Een iVRI 'herkent' zware vrachtwagens en geeft hen dan prioriteit boven andere soorten weggebruikers. Dit komt zowel de doorstroming als de duurzaamheid ten goede."
Omdat een iVRI verkeerslichten beter afstemt op naderend verkeer, kun je als weggebruiker informatie krijgen over bijvoorbeeld de wachttijd tot het groene licht. En daarop je route aanpassen. "Detectielussen in de weg worden misschien wel overbodig", ziet Henry. "IVRI’s vormen een belangrijke stap in toekomstige ontwikkelingen, bijvoorbeeld hoe we het verkeer regelen rond de zelfrijdende auto."