Onderhoud en beheer
De Kaagbaan op Schiphol heeft grootonderhoud ondergaan. In slechts negen weken is er met man en macht gewerkt om zoveel mogelijk werkzaamheden gelijktijdig uit te voeren. Hierbij zijn onder andere de Touchdown Zone vervangen, de exits gerenoveerd, nieuwe kabels en leidingen geplaatst, en is het grootonderhoud aan de aangrenzende taxibaan Bravo uitgevoerd.
Projectcoördinator Maarten Danckaarts vertelt: “De luchthaven is continu in bedrijf. Daarom wordt het onderhoud en beheer van infrastructuur zo slim georganiseerd dat het transport van vliegtuigen, goederen en personen altijd door kan gaan. Het grootste compliment is dan ook wanneer reizigers en bezoekers niets van ons werk merken.”
Duurzaam
De werkzaamheden zijn snel én duurzaam uitgevoerd. Zo zijn de LED-baanlampen gereviseerd en teruggeplaatst. Daarnaast zijn er elektrische machines en voertuigen ingezet, duurzame aggregaten gebruikt en duurzame markeringen aangebracht.
Cijfers en feiten
- 400 collega’s waren er dagelijks aan het werk op Schiphol.
- 2 kilometer hemelwaterafvoer is vervangen.
- 60 voetbalvelden; zo groot is het gebied dat is gerenoveerd en voorzien van drainage.
- 3500 meter is de lengte van de Kaagbaan.
- 45 meter is de breedte van de Kaagbaan.
- 50.000 ton asfalt is vervangen.
- 60 procent van het oude asfalt is hergebruikt.
- 1050 LED-baanlampen zijn gereviseerd en teruggeplaatst.
- 10.000 m² markering is aangebracht.
- 40.000 m³ grond is verzet.
- 40 kilometer bekabeling is aangelegd in het asfalt.