Voegovergangen in viaducten en bruggen zijn vaak de Achilleshiel van het wegennet. De combinatie van bewegingen en krachten maakt ze constructief moeilijk. Daar komt bij dat harde, bestendige voegovergangen geluidsoverlast geven en zachte, stillere voegovergangen een korte levensduur hebben, met terugkerend onderhoud en verkeershinder tot gevolg. De oplossing voor al deze uitdagingen is Brainjoint, een gepatenteerde innovatie van Heijmans.

Brainjoint staat voor Buried Reinforced Asphalt Interlayer Noiseless Joint. Dat betekent een onzichtbare en onhoorbare voeg die werkt door middel van speciale tussenlagen in de asfaltconstructie. De asfaltdeklaag wordt naadloos over de voeg doorgetrokken. Het vermindert pulsgeluid en het effect van de “klankkast” onder het viaduct. Ideaal nabij bewoonde omgevingen.

Afbeelding brainjoint2.jpg
USP brainjoint.jpg

Brainjoint kun je bijna overal toepassen

Brainjoint is toe te passen op wegen over betonnen bruggen en viaducten, in tunnelbakken en bij betonwegen op paalfunderingen. Brainjoint past op bestaande én nieuwe kunstwerken.

De allereerste Brainjoint dateert uit 2009, sinds Rijkswaterstaat op de A50 vier typen stille voegovergangen testte. Sindsdien wordt de Brainjoint grootschalig toegepast, onder andere op de A4 Kethelplein, de A6 bij Almere, de A12 bij Arnhem, A27/A1 (3Angle), N262 Roosendaal, N302 Harderwijk en de R4 bij Gent. Een tracé met Brainjoint is stiller en comfortabeler en Brainjoint voorkomt dat over enkele jaren nieuwe werkzaamheden aan de voegen nodig zijn.

Brainjoint is relatief snel en eenvoudig aan te brengen. Onze ingenieurs toetsen de toepasbaarheid op basis van een aantal criteria zoals de voegbreedte, overspanningslengte en de verwachte horizontale en verticale bewegingen. Omdat Brainjoint is opgebouwd uit tussenlagen gebeurt het aanbrengen ervan tussen het aanleggen van de asfaltlagen door. Voor de deklaag gebruikt Heijmans Brugflex. Dit asfalt is zo samengesteld dat het horizontale krachten en verticale vervormingen van een brug of viaduct kan opnemen. Daarbij is het net zo stil als de ZOAB-, steen- of split mastiek asfaltdeklaag.

Een bijkomend voordeel is dat Brainjoint zowel als voegconstructie kan worden aangebracht, alsook als integraal onderdeel van een compleet nieuw asfaltpakket op en rondom het viaduct. Met Brainjoint heb je geen onderbreking van de deklaag van de asfaltconstructie voor en achter de voeg. In feite ís er helemaal geen voeg.

3_opbouw_brainjoint.jpg

Stiller, comfortabeler, duurzamer en kosteneffectief

De levensduur van Brainjoint is gelijk aan de asfaltdeklaag, zo’n 10 tot 12 jaar. Zo bespaart Brainjoint op kosten voor onderhoud en vervanging. Evenals op bijkomende kosten voor afzettingen, verkeersmaatregelen en eventuele boetes voor weg- of rijbaanafsluitingen. Bovendien kan er in bepaalde gevallen ook bespaard worden op kosten voor geluidsschermen of andere geluidsvoorzieningen. Brainjoint heeft dus een positief effect op Total Cost of Ownership (TCO) van het gekozen tracé.

Factsheet Brainjoint DEF.pdf (608,0 KB)