Vlotter tramverkeer voor Gent

De Brusselsesteenweg (N9) in Gent transformeert naar een stedelijke invalsweg waar het openbaar vervoer vlotter kan rijden en waar fietsers en voetgangers de weg veilig kunnen passeren door de aanleg van betere oversteekplaatsen. Groene elementen worden aangebracht en de riolering wordt vernieuwd.

  • Gent (BE)
  • 2015-2018
  • 18,3 miljoen
  • AWV | De Lijn

Vijf keer bijzonder

  1. Maximaal behoud

    Maximaal behoud

    Heijmans streeft naar een maximaal behoud van parkeerplaatsen. Op de Brusselsesteenweg vallen er een aantal weg ten voordele van veilige voet- en fietspaden. In een aanpalende laan, de Ankerlaan, worden daarentegen 30 nieuwe parkeerplaatsen gerealiseerd.

  2. Vlotter tramverkeer

    Vlotter tramverkeer

    De doorstroom van het tramverkeer verloopt veel vlotter dankzij meer ‘vrije’ trambeddingen. In het ene deel van de steenweg krijgt de tram een vrije bedding in de richting van de stad. In het andere deel krijgt de tram een volledig nieuwe bedding.

  3. Drinkwater tot aan de kust

    De bestaande drinkwaterleiding dateert vanuit de periode van de Tweede Wereldoorlog. Van den Berg renoveert de hele installatie. Een interventie die zorgt voor zuiver drinkwater voor een groot aantal huishoudens aan de Belgische kust.

    Tags

  4. Esthetiek en ecologie

    Esthetiek en ecologie

    Na de werkzaamheden oogt de Steenweg mooier en groener. De trambaan bestond vroeger uit kiezel en is nu groen door de aanleg van grasdallen. Heijmans zorgt bovendien voor het aanplanten van nieuwe bomen door de Stad Gent.

  5. Minder hinder

    De werkzaamheden duren ongeveer 3,5 jaar. Heijmans beperkt zoveel mogelijk hinder door rioleringswerken in zones van maximum 50 meter uit te voeren zodat het lokaal verkeer er zo snel mogelijk weer door kan. Handelszaken zijn bereikbaar en voor een levering, verhuizing of verbouwing wordt naar een geschikte oplossing gezocht.

In beeld