project Snelweg A4 Delft-Schiedam
Vijf keer bijzonder
-
Niet horen, zien en ruiken
Beperkte geluidsoverlast en een zo goed mogelijke inpassing in de omgeving zijn de eisen die werden gesteld aan het project. Oplossing? Het volgende tracé: vanaf Delft ligt de weg 2,6 km half verdiept, daarna 1,4 km weg volledig verdiept. Ter hoogte van Schiedam en Vlaardingen ligt een landtunnel van 2 km die aansluit op het Kethelplein.
-
Landtunnel
Op de landtunnel komt een sportpark met bomen en fietspaden en de tunnelmonden worden voorzien van geluidsabsorberende bekleding. In noodsituaties worden weggebruikers door verlichting en geluid naar vluchtroutes in het ‘middentunnelkanaal’ geleid.
Tags
-
Hulpbruggen & weekendwerk
Verschillende constructies zijn bedacht om overlast voor omwonenden en weggebruikers te minimaliseren. Zo is een onderdoorgang in het weekend ingeschoven en zijn er acht hulpbruggen geplaatst waar het werkverkeer gebruik van maakt om het huidige wegennet niet te verstoren.
Tags
-
Grootste eco-aquaduct
Om de ecologische structuur over de snelweg door te zetten is een eco-aquaduct aangelegd. Met 100 meter breed is dit het grootste aquaduct in Nederland. Naast diverse diersoorten vinden voetgangers en kanoërs hun weg over het eco-aquaduct via de wandel- en kanoverbinding.
Tags
-
Polderconstructie
Voor de aanleg van de verdiepte en half verdiepte ligging is de polderconstructie toegepast. In de grond gegraven cement bentonietwanden vormen samen met natuurlijke waterremmende lagen een bak. Deze ‘polder in polder’ constructie maakt het permanent verlagen van grondwaterpeil mogelijk en het aanbrengen van een vloer overbodig.
Tags

